Zpět na stránku Stanice, zastávky

Počty zaměstnanců trati v úseku žst.Vejprnice-žst.Domažlice (bez)


Autor přehledu: Jindřich Mates

Pan Jindřich Mates je bývalým dlouholetým zaměstnancem ČD, který během své služby na dráze prošel všemi stanicemi na trati 180. Dodnes je pro něho železnice předmětem zájmu a ve svém volném čase shromažďuje inforamce o dopravnách na domažlické trati, o jejich vývoji, účelu, o počtech pracovníků a podobně. Následující přehled je jedním z několika materiálů, které mi před Vánoci poslal a dovolil zveřejnit.
PracovištěFunkce19622007Poznámky
žst.Vejprnicenáčelník železniční stanice1-zrušeno 1986
výpravčí34-
dozorce výhybek72Stav snížen o 5 z důvodu výstavby rel. zab.zařízení
staniční dělník1-zrušeno 1986
zastávka Tlučnázávorář3-zrušeno 1982 TO Nýřany
osobní pokladník2-zrušeno 2002
závor. stanoviště Staněkzávorář3-zrušeno 1982 TO Nýřany
žst.Nýřanynáčelník železniční stanice1-zrušeno 2005
dozorce11zrušeno 2007
administr. pracovník1-zrušeno 2005
výpravčí45-
signalista105Od roku 1995 zrušeno stavědlo I.
závorářské stanoviště4-zrušeno 1985
vlakvedoucí Heř.Huť3-zrušeno 2004 - samoobsluha
vedoucí posunu91různě rušeno dle potřeby
posunovač183různě rušeno dle potřeby
staniční dělník42různě rušeno dle potřeby
topič2-různě rušeno dle potřeby
uklízečka1-zrušeno 1995
staniční dělník (obědy)1-zrušeno 1995
hlavní pokladník1-zrušeno 2005
vozový disponent1-zrušeno během let 1998-2007
kalkulant3-zrušeno během let 1998-2007
vozový pracovník3-zrušeno během let 1998-2007
zapisovačka1-zrušeno během let 1998-2007
pracovník v dálnopisu2-zrušeno během let 1998-2007
osobní pokladník Nýřany22-
osobní pokladník Heř. Huť1-zrušeno během let 1993-1996
osobní pokladník Zbůch2-zrušeno během let 2000-2004
závor. stan. cesta k Tesle3-zrušeno v 60 letech
hradlo Týnec4-zrušeno v letech 1998-2000
hradlo Chotěšov4-zrušeno v letech 2000-2002
výpravčí Chotěšov výh.4-zrušeno 2000 - zřízeno dálkové ovládání ze žst.Stod
žst.Stodnáčelník železniční stanice1-zrušeno 1990
signalista9-zrušeno 1980
dozorce výhybek-2zavedeno 1980
výpravčí44-
osobní pokladník21sníženo 1990
osobní pokladník Chotěšov2-zrušeno 2003
skladník přepravy1-zrušeno 1980
staniční dělník2-zrušeno 1980
závor. stanoviště 113závorář4-zrušeno 1980-1985 TO Stod
zastávka Hradec u Stodazávorář + prodej jízdenek4-zrušeno 1980
osobní pokladník2-zrušeno 1990
žst.Holýšovnáčelník železniční stanice1-zrušeno 1998
výpravčí54jeden střídá žst.Stod
signalista96jeden střídá závor. stanoviště
staniční závorář4-zrušeno 1998
osobní pokladník21-
skladník přepravy1-zrušeno 1990
staniční dělník1-zrušeno 1990
závor. stan. Holýšovzávorář3-zrušeno počátkem 90.let
zastávka Dolní Kamenicezávorář + prodej jízdenek2-zrušeno v letech 1970-1975
závor. stan. v kmzávorář4-zrušeno 1980-1985
žst.Staňkovnáčelník železniční stanice1-zrušeno 1998
výpravčí44-
osobní pokladník32-
staniční dělník4-zrušeno 1975-1980
závorář4-zrušeno 1975-1980
staniční dělník topič1-zrušeno 1975-1980
signalista odb.Vránov4-zrušeno 1975-1980
hláskař (hl.Osvračín)4-zrušeno 2007
osobní pokladník Osvračín1-zrušeno 1980
signalista9-zrušeno 1975-1980
skladník přepravy1-zrušeno 1975-1980
dozorce výhybek-4zřízeno 1975-1980
závor. stan. v km 126závorář3-zrušeno 1975-1980
závor. stan. v km Chotiměřzávorář3-zrušeno 1960
žst.Blížejovnáčelník železniční stanice1-zrušeno 1980
výpravčí44-
signalista8-zrušeno 1980
staniční dělník1-zrušeno 1980
dozorce výhybek-4zřízeno 1980
závor. stan. v km Nahošicezávorář3-zrušeno 1980
zastávka Milavčezávorář4-zrušeno 1980
výhybna Radonicevýpravčí4-zrušeno 1990
hláska Radonicehláskař4-zrušeno 1980
závor.stan. v kmzávorář4-zrušeno 1975-1980
-24861-

V úseku trati Vejprnice-Domažlice (bez) pracovalo po roce 1945 celkem 248 pracovníků. Jedná se provozní pracovníky železničních stanic. Nejsou mezi ně započítáni pracovníci Traťových distancí zabezpečujících údržbu tratí a pracovníci Sdělovací a zabezpečovací distance pracující na údržbě zabezpečovacího a sdělovacího zařízení.

Během let se stav pracovníků měnil dle počtu odpracovaných hodin v měsíci tak, jak se celostátně snižovala délka pracovní doby. Zpočátku se pracovalo ve dnech pondělí-sobota s jedním volným dnem - nedělí. Později se snížila pracovní doba v sobotu na šest hodin. K dalšímu snížení došlo, když byly stanoveny jen dvě pracovní soboty v měsíci. Nakonec byly zrušeny i tyto a byla stanovena pracovní doba pondělí-pátek se dvěmi volnými dny v týdnu. To znamenalo zvýšení počtu pracovníků o jednoho pracovníka na každé stanoviště a jednoho pracovníka jako střídače vždy na dvě pracoviště. Pokud nebylo možno zajistit dostatečný počet pracovníků, bylo nutno zabezpečovat nepřetržitý provoz prací přesčas. Dále docházelo ke snižování počtu pracovníků vzhledem ke zlepšování bezpečnosti vlakové dopravy. Bylo prováděno zabezpečování silničních přejezdů různými typy zabezpečení, ve stanicích pak zabezpečení reléovým zařízením. Tím byla dosaženo značné úspory pracovníků.

Zpět na stránku Stanice, zastávky


Optimalizováno pro rozlišení 1024 * 768 a vyšší a pro prohlížeče Mozilla Firefox a Opera.