Železniční trať 180: Plzeň - Domažlice - Furth im Wald

hlavicka, logo
oprava_kotle

Provoz:

Nové fotografie:

akvadukt akvadukt akvadukt
VSOE 2016 VSOE 2016 VSOE 2016
VSOE 2016 VSOE 2016

Unikátní akvadukt u pasečnické odbočky

Publikováno 08.10.2017

akvadukt

Trať 180 se může pochlubit jedním unikátem, který u nás (alespoň podle různých internetových zdrojů) nikde jinde nenajdeme. Jedná se o akvadukt v těsné blízkosti odbočky Pasečnice (také známý podle blízkého rybníku jako akvadukt u Hadrovce), který převádí přes trať vodu náhonu Teplé Bystřice.

Samotný náhon je zajímavým technickým dílem, které přivádí vodu z Teplé Bystřice, pramenící na svazích Čerchova, do Domažlic, tedy z dunajského povodí do povodí Labe. Vznikl již v roce 1571 a sloužil pro pohon šlejfu a mlýnů, k napájení domažlických obranných příkopů a až do minulého století i k zásobování města pitnou vodou. Náhon měří asi 16 km, široký je zhruba 1,5 m a v části své délky se klikatí i podél železniční trati z Domažlic do Furth im Waldu. Když byla tato trať v letech 1860–1861 budována, přeťala v místě pozdější odbočky Pasečnice trasu náhonu hlubokým zářezem. Aby mohl náhon nadále plnit svoji funkci, byl vybudován dřevěný akvadukt i s lávkou pro pěší, který vodu přes zářez a trať převedl.

>> Pokračování na stránce Současnost trati

Zvláštní vlaky na Chodské slavnosti 2017

Publikováno 08.08.2017

udalosti-slechticna

Po loňské přestávce, kdy byly parní vlaky zrušeny pro neobdržení povolení k jízdám do německého Furth im Waldu, se letos opět můžeme těšit na parní lokomotivu 475.111, která bude se soupravou historických vozů doplňovat programy Chodských slavností a Skolení draka. Vlaky jsou naplánovány dle klasického schématu - ranní sobotní vlak z Plzně do Domažlic, následují po oba víkendové dny tři páry spojů mezi Domažlicemi a Furth im Waldem a na závěr vyjede večerní nedělní vlak zpět do Plzně. K dispozici je kompletní jízdní řád a ceník.

Vyjma zvláštních parních vlaků IMC Plzeň chystají České dráhy také posílení pravidelných spojů, včetně mimořádného zavedení některých vlaků, které běžně jezdí jen v pracovní dny. Jde zejména o vlaky 7237, 7206, 72397236 na trati 184, ale i o vlak 7421 Domažlice město - Plzeň.

Skrýt komentáře k článku (0)

K tomuto článku zatím nebyly napsány žádné komentáře.

Nový komentrář:     Jméno:

Upozornění: Pro uložení komentáře je třeba vyplnit jméno i vlastní text a odpovědět na kontrolní otázku. Nevhodné příspěvky mohou být smazány!

Kontrolní otázka (ochrana proti spamu): 7 + 6 =

Grafikon vlakové dopravy 2016/2017

Publikováno 11.12.2016

udalosti-grafikon

V tichosti vstoupil na trati 180 o třetí adventní neděli v platnost grafikon vlakové dopravy pro rok 2017. Není divu, oproti některým změnám v předchozích letech totiž tentokrát nepřináší nový grafikon, platný od 11.12.2016, na domažlickou trať nic nového. Přitom předběžný návrh jízdních řádů, zveřejněný v červnu 2015, obsahoval několik zajímavých přímých spojů Praha-Domažlice, které chtěla na vlastní náklady provozovat společnost Arriva vlaky s.r.o.. Mělo se jednat o vlaky kategorie Ex, které by v úseku Plzeň-Domažlice zastavily pouze v Plzni - Jižním Předměstí a ve stanicích Nýřany, Stod, Holýšov a Staňkov. Jeden pár vlaků měl jezdit denně, další dva vlaky z Prahy do Domažlic a tři vlaky v opačném směru byly porůznu naplánovány na víkend, respektive pátek. Je zřejmé, že tyto víkendové spoje měly cílit nejen na výletníky, ale také na studenty, vracející se na víkend domů z pražských a plzeňských škol. Nakonec však dala společnost přednost lince Praha - České Budějovice - Český Krumlov - Nová Pec, takže se na trati 180 s žádným alternativním dopravcem nesetkáme.

Průjezdy Orient Expressu roku 2016

Aktualizováno 10.10.2016

VSOE

Druhá, podzimní jízda VSOE přes ČR, se uskutečnila tradičně na přelomu září a října. Konkrétně z Prahy přes Plzeň a Domažlice do Furthu a dál směrem na Paříž se vlak vydal v sobotu 1.října. Do Plzně tentokrát dovezlo luxusní vlak „zrychlené eso“ 362 118, v Plzni se pak šestnáctivozové soupravy ujaly „čtyřky“ 754 027 a na přípřeži 754 058 – opět šlo o lokomotivy z týdenní turnusové služby na trati 180. Po dlouhých dvou letech se tedy na Orient expressu objevila lokomotiva v typickém plzeňském modro-bílém nátěru se žlutými blesky a zároveň byl vůbec poprvé v čele vlaku řazen stroj v nepříliš lichotivém schématu studia Najbrt.

>> Pokračování na stránce Zvláštní vlaky

© 2007-2017 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.