Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Rekonstrukce trati

Zobrazit články z roku: | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

Konec škodováckého mostu nad přesmykem

Publikováno 21.04.2019

FaltusuvMost

Přesmyk domažlické trati přišel 20. dubna 2019 o svou dominantu a unikát – ocelový příhradový silniční most propojující severní a jižní areál Škodových závodů. Stalo se tak v rámci pokračující modernizace průjezdu plzeňským uzlem a rozpletu tratí na Domažlice a na Cheb. Kromě směrového narovnání domažlické trati a jejího zdvoukolejnění k odbočce Nová Hospoda je jedním z hlavních předmětů stavby přestavba přesmyku, tedy mimoúrovňového křížení celostátních tratí 170 a 180, jakož i vlečky, která kolejově propojuje oba areály „Škodovky“ rozdělené dráhou.

Čerstvě snesený most o rozpětí 49,2 metrů a šířce 8,3 metru byl zbudován v roce 1931 a pyšnil se hned několika zajímavostmi. Postaven byl přímo nad nadjezdem domažlické trati, takže vytvořil jakési druhé patro vzniklého „soumostí“. Na severním konci musela být kvůli omezenému místu postavena 185 m douhá nájezdová rampa s půdorysem ve tvaru číslovky 0 – podle ní se mostu začalo lidově říkat tobogan. Oficiální název zněl ale most Sever–Jih II nebo také Faltusův most, podle autora návrhu, Ing. dr. Františka Faltuse (1901–1989), zaměstnance Škodových závodů a propagátora svařování mostních konstrukcí. Právě Faltusův most se stal prvním celosvařovaným mostem v Československu a v době vzniku taktéž největším celosvařovaným mostem na světě (mimochodem teprve čtvrtým v pořadí). Proto byl v novém tisíciletí zapsán i na seznam nemovitých kulturních památek. Po roce 2002 byla odstraněna jižní 136 m dlouhá nájezdová rampa a most od té doby sloužil jen občasným pěším a pro převod inženýrských sítí přes trať. Ty teď budou přeloženy do nově vyraženého podzemního kolektoru. Historický most bylo rozhodnuto v rámci modernizace přesmyku odstranit, aby se zlepšily místní prostorové poměry a aby nebránil budoucí elektrizaci trati do Domažlic.

FaltusuvMost FaltusuvMost FaltusuvMost FaltusuvMost FaltusuvMost

O snesení mostní konstrukce, vážící i po maximálním odlehčení (sejmutí 15 cm tlusté železobetonové desky vozovky) zhruba 145 tun, se postaral jeřáb Liebherr LG 1550 společnosti Hanyš, který ve zvolené konfiguraci disponuje nosností cca 270-100 tun (v závislosti na vyložení). Přesunutí ocelové konstrukce z mostních pilířů do připraveného oploceného prostoru vedle Domažlické ulice zvládli stavbaři během několika málo hodin v noci z 19. na 20. dubna. Zdvihací práce začaly půl hodiny před půlnocí, krátce poté se ale objevily komplikace na severním konci mostu, které bylo třeba vyřešit za asistence druhého, menšího jeřábu. V 01:34 se mostní konstrukce poprvé znatelně zhoupla a pak už nic nebránilo poměrně rychlému zvednutí a přenesení mostu mimo trať. Díky tomu bylo zapotřebí jen pětihodinové noční výluky, která se nijak nedotkla osobní dopravy. V půl třetí ráno byly hlavní práce hotovy a skromný hlouček diváků, jakož i reportéři deníků a štáb ČT, se začali rozcházet. Hned během soboty 20. dubna pak začaly bagry hydraulickými kladivy bourat osiřelé betonové pilíře.

Vzhledem k zařazení mostu mezi technické památky není však ani po snesení určen k sešrotování, naopak se počítá s jeho dalším využitím na jiném místě. Po asi dvou až tříleté renovaci, k níž by mělo dojít v místě současného uložení poblíž Domažlické ulice, by měl sloužit pěším a cyklistům jako přemostění silnice I/20 na severu Plzně.

FaltusuvMost FaltusuvMost FaltusuvMost FaltusuvMost

Zdroje informací:
BERAN, Lukáš. Industriální topografie: průmyslová architektura a technické stavby, Plzeňský kraj. V Praze: ČVUT, Výzkumné centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury, 2013.
LIŠKA, Miroslav. Plzeňské mosty a lávky. Plzeň: Starý most, 2014.
katalog Národního památkového ústavu, archiweb, jeřáby Hanyš

Zobrazit články z roku: | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

© 2007-2019 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.