Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Aktuality

Články z roku: | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

Grafikon 2012/2013

Publikováno 09.12.2012

udalosti-grafikon

Při pohledu do jízdního řádu se může zdát, že nový grafikon 2012/2013, který začíná platit od 9.prosince, nepřináší na trati 180 takřka žádné změny oproti grafikonu minulému. Do jisté míry je to pravda, alespoň co se týče počtu spojů a časů odjezdů a příjezdů vlaků. Změny ale nový grafikon přeci přináší a to v podobě nových řazení některých souprav jak u vnitrostátních osobních vlaků, tak u mezistátních expresů.

Řadu změn v osobní dopravě mezi Domažlicemi a Plzní má samozřejmě na svědomí postupný příchod nových motorových jednotek řady 844 od firmy PESA Bydgoszcz, které zde mají v budoucnu osobní dopravu zcela ovládnout. Zatím byla sice v Plzni provozována jen jedna jednotka, do konce letošního roku však mají dorazit další dvě a ihned se zapojit do vozby osobních vlaků na trati 180, kde budou postupně vytlačovat soupravy sestavené z motorových vozů řady 842 a přípojných Bdtn. S novým grafikonem se snížil i počet vlaků tažených lokomotivami řady 754, zatím však jen o vlaky 7414 a 7417. ,,Brejlovec" sice již nyní nebude stát ani v čele vlaku 7424, nově však potáhne vlak 7426, takže se situace vyrovnává. Podtrženo sečteno, v grafikonu 2012/2013 budou mít ,,brejlovci" na starosti čtyři páry vlaků mezi Plzní a Domažlicemi a to nejvytíženější vlaky čísel 7416, 7418, 7420 a 7426 do Domažlic a 7403, 7405, 7407 a 7421 do Plzně. Stále pravděpodobnější je přitom uvažovaná změna konceptu provozování osobních vlaků na domažlické trati, která počítá s rozložením zátěže těchto nejvyužívanějších vlaků mezi více spojů vedených novými ,,žraloky", takže v blízké budoucnosti jednoho či více roků lze počítat s úplným koncem nasazování lokomotiv řady 754 na trati 180.

Nebyl by to ten správný nástup nového grafikonu, kdyby nedošlo i ke změnám řazení u mezistátních expresů. Mimo změn v řazení došlo však i k přetrasování vlaků 350/353 a 357/354 z Norimberka do Mnichova, takže nyní jezdí všechny expresy z Prahy přímo do bavorské metropole, přičemž do Norimberka se lze dostat s přestupem ve Schwandorfu. Ke zmíněným změnám v řazení dochází zejména u vlaků 350/353 a 352/351. U spojů čísel 355/356 nedochází k žádným změnám a u vlaku 357/354 došlo pouze ke snížení počtu vozů druhé třídy ze čtyř na tři. Ke snížení počtu vozů druhé třídy o jeden došlo také u vlaku 350/353, kde byl navíc vůz první třídy nahrazen vozem ARmpee, tedy bistrovozem s oddíly první třídy. Naopak u vlaku 352/351 zůstal počet vozů zachován, jeden z vozů druhé třídy byl však v této soupravě tvořené dosud pouze vozy Českých drah nahrazen vozem společnosti Arriva. U vlaků 350/353 a 352/351 by také měly být nasazeny modernizované služební vozy, jaká ale bude realita ukáže až čas. Podrobné informace o plánovaných řazeních můžete najít na Zelpage.cz po kliknutí na odkaz níže.

Co říci závěrem? Fanoušci, kochejte se pohledem na čtyřkové ,,brejlovce" a sedmi-vozovou soupravu vlaku 7407, obdivovatelé krajiny, užívejte si přes léto pohled z otevřeného okna vlaku a cestující, vozte se za běžnou cenu pro druhou vozovou třídu v oddílech první třídy jednotek řady 844. Tohle všechno a ještě mnohé další bude totiž pravděpodobně na trati 180 zanedlouho minulostí.

Zdroj: Řazení vlaků na Zelpage.cz

První ,,žralok" pro trať 180 představen v Plzni

Publikováno 26.09.2012

udalosti-pesa

V pátek 21.září 2012 byla pozvaným novinářům na hlavním plzeňském nádraží představena první motorová jednotka řady 844 ČD od polské firmy PESA Bydgoszcz, která má být postupně s dalšími osmi soupravami nasazena na provoz osobních vlaků mezi Plzní a Domažlicemi. Šlo o jednotku inventárního čísla 002, která po krátkém úvodním představení vyrazila s novináři na prezentační jízdu do Pňovan a zpět. K nákupu nových vozidel pro trať 180 se České dráhy zavázaly již v roce 2009 a nyní tedy podle plánovaného harmonogramu přichází do Plzně první stroj, přičemž další tři jednotky by měly být dodány do konce letošního roku a zbývajících pět pak do konce června roku 2013.

Dvoudílná motorová jednotka řady 844, kterou České dráhy označují obchodním jménem ,,RegioShark" a železniční fanoušci českou přezdívkou ,,žralok", nabízí 120 míst k sezení (z toho 15 sedaček je sklopných a 9 se nachází v první třídě) v částečně nízkopodlažním provedení a bezbariérový nástup oběma dvoudílnými posuvnými dveřmi, kterými jednotka na každé straně disponuje. K vybavení vozů patří také klimatizace a audiovizuální informačním systémem pro cestující. Jednotky je možné spojovat do dvojic či do trojic, čehož bude na frekventované domažlické trati u určitých spojů využíváno. Maximální rychlost jednotek, totiž 120 km/h, nenajde zatím na trati 180 uplatnění, jde nicméně o současný standard ve výrobě podobných vozů. Cena jedné jednotky dosahuje 64 milionů korun, přičemž na sedm jednotek přispívá do výše 35 % jejich ceny Evropská Unie, zbývající dvě vozidla pořizují České dráhy zcela na své náklady.

V pátek představený vůz 844 002 by měl již od prvního října najíždět na Plzeňsku první zkušební kilometry s cestujícími, a to na vlacích 7406/7411/7666/7667/7668/7669/7426/7429 v pracovní dny, 7406/7411/7414/7417/7420/7427 v sobotu a 7845/7844/7847/7854/7849/7846/7851/7848/7853/7850 v neděli, tedy kromě domažlické trati také na spojích z Plzně do Plas a do Rokycan. Nasazení ,,žraloků" do pravidelného provozu v novém grafikonu 2012/2013 bude upřesněno po dodání dalších jednotek a prezentováno na tiskové konferenci k novému grafikonu, již dnes je však známo, že se kromě vozby osobních vlaků na trati 180 uvažuje také o omezeném nasazení jednotek na vlaky na trati 160 z Plzně do Žihle a na trati 183 Plzeň-Železná Ruda.

Nasazení devíti moderních jednotek přispěje v budoucnu nejen ke zvýšení pohodlí při cestování osobními vlaky, ale může se také stát základem pro změnu celého provozní konceptu na domažlické trati. Jak uvádí v zářijovém měsíčníku Plzeňský kraj první náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Bauer, v případě dostatku finančních prostředků by mohly být v blízké budoucnosti zavedeny v dvouhodinových intervalech nové rychlé spoje mezi Plzní a Domažlicemi s jízdní dobou pod jednu hodinu. V Domažlicích by pak vybrané spoje osobních vlaků mohly zajíždět z hlavního nádraží až na zastávku Domažlice-město, která je umístěna blíže centru. V neposlední řadě by měla být oproti dnešnímu stavu posílena doprava v úseku Plzeň-Stod. Těmto plánům nebude však stát v cestě jen potřeba dostatku financí, ale také dopravní omezení plynoucí z jediné traťové koleje, s nimiž se bude nutno vypořádat.

regioshark regioshark regioshark regioshark

Zdroj: České dráhy, tištěný měsíčník Plzeňský kraj - číslo 9/2012

Články z roku: | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

© 2007-2021 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.