Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Aktuality

Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

Grafikon vlakové dopravy 2020/2021

Publikováno 12.12.2020

gvd

Jako každým rokem i letos dochází v půli prosince ke změnám jízdních řádů, pojďme tedy shrnout plánovanou podobu provozu na domažlické trati od neděle 13.prosince 2020. K žádným zásadním novinkám nedochází, objem osobní dopravy zůstává s nástupem nového grafikonu beze změn – některé redukce popsané dále vstoupily totiž v platnost již se změnou předchozího grafikonu v červnu 2020. Tu a tam dochází k minutovým posunům v odjezdech vlaků, večerní Os 7429 nově přijíždí do Plzně o 17 minut dříve, čímž se dostal do taktu s ostatními vlaky přijíždějícími do krajské metropole. Některé spoje, které dosud zcela projížděly zastávky Dolní Kamenice a Milavče, zde nově zastaví na požádání, zatímco některé jiné vlaky, které zde dříve stavěly (na požádání) vždy, zastaví nově jen některé dny v týdnu. Tyto nenápadné změny nutí cestující k obezřetnosti a v konečném důsledku nejspíš snižují jejich ochotu k cestování vlakem.

Počet mezistátních expresů zůstává i přes propad objemu přeshraničního cestování stejný, tj. sedm páru vlaků relace Praha–Mnichov. Zachováno bylo i jejich zastavování v Holýšově a čtyři páry víkendových přípojných vlaků z/do Poběžovic, zavedené poprvé v předchozím grafikonu. Naopak jediný pár těchto přípojných vlaků jezdící v pracovní dny už zaveden není, k jeho zrušení však došlo již v červnu 2020. Zmíněná změna grafikonu znamenala také zrušení dvou párů osobních vlaků mezi Domažlicemi a Furth im Waldem (resp. Schwandorfem) v pracovní dny, takže cestující je mohli využívat jen o sobotách a nedělích. Také tato redukce přetrvala i v novém grafikonu a je možné, že pro nízkou poptávku už nebude celotýdenní vozba obnovena vůbec, ani po úplném zažehnání epidemiologické krize.

Neveselý je pohled na plánované objemy nákladní dopravy. Z grafikonu zmizel i jediný zbývající pár průběžných nákladních vlaků 48330/48329 sloužící pro přepravu automobilů do německého Kelheimu. Tato skutečnost pouze odráží reálný stav, neboť poslední autovlak do Německa jel už 26.ledna 2020 a zpáteční prázdná souprava pak o den později. Samozřejmě to neznamená konec nákladní dopravy na domažlické trati. V grafikonu stále zůstává zakreslen pravidelně jezdící pár kontejnerových vlaků 61200/61201 z Prahy–Uhříměvsi do Nýřan a pár manipulačních vlaků 87701/87700, které zajišťují spojení Plzně se stanicemi na trati včetně obsluhy celého Domažlicka. Část trati mezi Plzní a Staňkovem využívají vlaky směřující pro štěrk do Poběžovic, vedené obvykle (nikoliv však výhradně) pod hlavičkou TSS Cargo. A samozřejmě slouží trať 180 i nadále různým uceleným přepravám mezi ČR a Německem, a to v režii různých dopravců – kromě ČD Cargo také IDS Cargo, RailTransport-Stift a dalších. Všechny tyto vlaky jsou ale zaváděny jednorázově, podle momentální potřeby, a zrušením posledního pravidelného, i když v reálu nahodile jezdícího páru vlaků, navíc v případě spoje 48330 té nejvyšší kategorie Nex, přišla trať o pomyslnou prestiž a v určitém smyslu i o jeden z argumentů pro chystanou modernizaci. Snad právě tato modernizace, spojená s elektrizací a výrazným zvýšením kapacity trati, stejně jako aktuální práce směřující k mírnému zvýšení kapacity mezi Prahou a Berounem, tento trend v budoucnu zvrátí a využití přechodu Česká Kubice – Furth im Wald zase vzroste.

12.12.2020 19:35

Luboš

Díky Tomovi za popis ke grafikonu, který bude platit od 13.12.2020. Z Prahy je i v tomto novém grafikonu 2020/2021 také zaveden Orient expres 1378, ale opět je trasován přes Cheb. Co se týče nákladní dopravy, tak dopravci čekají až proběhne optimalizace a hlavně elektrifikace celé tratě a tím se zvýší její propustnost, ale hlavně rychlost přepravy, takže teď dopravci k přepravě zboží do Německa preferují trať Praha - Děčín a také vozební rameno Plzeň - Cheb, právě proto, že tato trať má mnohem větší propustnost a také rychlejší čas přepravy zboží. Po dokončení optimalizace tratě Plzeň - Furth im Wald lze očekávat, že se nákladní doprava na trať č.180 jistě vrátí v daleko větší míře než je v současnosti.

12.12.2020 20:16

T.Richtr

Uvidíme, jak to s Orient expressem dopadne, letos např. kvůli covidu nejel vůbec.
Přechod Děčín – Bad Schandau je samozřejmě nejvyužívanější, ale kvůli tomu také přetížený. Nevýhodou přechodu Cheb–Schirnding je zase dlouhý úsek bez elektrizace na německé straně. Snad se na domažlické trati dožijeme většího provozu.

Nový komentrář:     Jméno:

Pro uložení komentáře je třeba vyplnit jméno i vlastní text a odpovědět na kontrolní otázku. Nevhodné příspěvky mohou být smazány!

Kontrolní otázka (ochrana proti spamu): Jaké je hlavní město ČR?

Trať 180 (nejen) pohledem strojvůdce

Publikováno 19.01.2020

udalosti-pohledzvlaku

Projekt Pohled z vlaku, spolurealizovaný společností České dráhy, nabízí železničním nadšencům možnost virtuální projížďky po mnoha tratích České republiky. Standardem je nejen možnost volby z několika kamer snímajících trať a práci strojvedoucího, ale také zobrazení aktuální rychlosti vlaku, jeho polohy na mapě a informace o právě míjených návěstech nebo zajímavých bodech na trase. Před pár dny zveřejnil tvůrčí tým další díl, který je tentokrát věnován právě trati 180. Videa byla natočena v září 2019 z vlaku Ex362, tedy expresu Praha–Mnichov, který vyráží z Plzně v sedm ráno vedený německou lokomotivou řady 223. Natočen je průjezd celou tratí až do německého Furth im Waldu, a to z čela vlaku a jednoho z vozů, a nechybí ani tradiční pohled na stanoviště. Video je o to atraktivnější, že podobný kontinuální pohled na domažlickou trať očima strojvedoucího dosud na internetu k dispozici nebyl. Navíc se i do budoucna může jednat o velmi cenný záznam současné podoby trati, která nejspíš dozná v tomto desetiletí výrazných změn. Pohled z vlaku na domažlickou trať si můžete užít na webu pohledzvlaku.cz.

Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

© 2007-2024 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.