Rok: 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 15.12.2024
Stalo se již (dobrou) tradicí, že nástup nového grafikonu nevnáší do provozu na domažlické trati žádné změny, a nejinak tomu bude i letos. Byť jde možná o klid před bouří... Provoz osobní dopravy zůstane v roce 2025 zachován ve stávajícím rozsahu a se stávajícími vozidly. Dojít může pouze k nepodstatným změnám vizuálního charakteru, motorové vozy řady 844 by totiž měly být postupně opatřeny polepy v barvách integrované dopravy Plzeňského kraje. Podobně jako v předchozích letech se tedy podívejme na dění okolo loni vyhlášené soutěže na nového dopravce vlaků pro mezistátní linku z Praha do Mnichova.
Výsledky soutěže na nového dopravce od prosince 2027 (resp. 2028) měly být oznámeny již v březnu 2024, ale nakonec k tomu došlo až na počátku října. Bavorský objednavatel Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), který je ve spolupráci s českým Ministerstvem dopravy hlavním zadavatelem soutěže, tehdy oznámil, že soutěž po vyhodnocení podaných nabídek zrušil. Důvodem byla cca o 1 miliardu EUR vyšší než předpokládaná cena, s níž se do soutěže přihlásil jediný uchazeč. Tím bylo sdružení Českých drah a Netinery, matky současného dopravce na německé straně Die Länderbahn. Podle nformací Železničního magazínu nabídly nasazení nově vyrobených souprav klasických vozů tažených vícero typy lokomotiv od výrobce Siemens, což je jedním z důvodů vysoké ceny. Tímto řešením lze překonat tři různé napěťové systémy, stejně jako jízdu po dlouhém neelektrizovaném úseku, nabídnout požadovanou rychlost 200 km/h a zároveň minimalizovat riziko zpoždění při vývoji, výrobě a schvalování zcela nového typu vozidla. I tak je ale prakticky nereálné, aby se potřebné vozy stihly vyrobit a uvést do provozu do začátku platnosti nového kontraktu.
V reakci na zrušení soutěže nyní BEG připravuje vypsání dvou nových oddělených soutěží na rameno Praha–Mnichov a na přidruženou vnitrostátní německou linku z Mnichova do Hofu. Podobně i v Česku učinilo Ministerstvo dopravy první kroky k vypsání soutěže na úsek z Prahy do Furth im Waldu. Mělo by jít o krátkou, pětiletou smlouvu na období po prosinci 2026, kdy končí stávající kontrakt s Českými drahami, a s nejvyšší pravděpodobností bez jakýchkoliv požadavků na nasazení nových vozidel. Reálně lze tedy pro nejbližší roky očekávat další prodloužení současného provozu pod taktovkou Českých drah a Die Länderbahn a s nynějšími vozidly. To může být nicméně racionální krok i s ohledem na předpokládané několikaleté rozkopání domažlické trati vynucené její nákladnou modernizací.
Právě grafikon pro rok 2025 může být posledním před zahájením stavebních akcí modernizace tratě Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, která postupně tvář domažlické tratě zcela promění. Již v roce 2025 totiž Správa železnic předpokládá zahájení tzv. 2. stavby, tedy modernizace stávající trasy z Nové Hospody do Nýřan a Zbůchu, byť je pravděpodobné, že reálné stavební práce sklouznou až do roku následujícího. Podrobnější článek o pokrocích v přípravě celkové modernizace tratě vyjde na tomto webu před Vánocemi.
Rok: 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2025 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.