Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Kalendář jízd zvláštních vlaků na trati 180 pro rok 2018

DatumNázev akceTrasa vlakuSložení soupravyPoznámka
10.8.–11.8.2019Chodské slavnostiPlzeň–Domažlice a okolí Domažlic
(Klenčí p. Č., Kdyně, Č. Kubice, Staňkov)
parní lokomotiva 475.111 IMCJízdní řád Ceník
17.8.2019Chodovar expresPlzeň–Staňkov–(Poběžovice – Chodová Planá) a zpět749, osobní vozy, bistrovůzJízdní řád
29.9.2019Nýřanské železniční zářítratě v okolí Nýřanparní lokomotiva 313.902 IMCAkce v přípravě
Jediný průjezd Orient Expressu přes ČR je naplánován na 12.říjen 2019. Podle zatím dostupných informací bude ale vlak trasován přes Cheb a nepojede tedy po trati 180 přes Domažlice!

Fotografie z uplynulých jízd

Zobrazit články z roku: | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

Průjezdy Orient expressu roku 2011

Publikováno 30.10.2011

Přestože v dubnu roku 2011 skončily koridorizační práce na trati z Plzně do Chebu a nic již nebránilo opětovnému trasování Orient expressu přes Cheb, byl veden i v roce 2011 po trati 180. Poprvé tudy projel 28.května. V čele vlaku se tentokrát představily stroje 754 059 a vlaková 754 006, která se na trati 180 dlouhou dobu nevyskytovala a tato jízda byla také její premiérou na VSOE. Počasí nebylo ideální, nejspíš ale mohla květnová fotografie dopadnout i hůře.

Podruhé projel VSOE z Plzně do Furthu 8.října a vedly ho lokomotivy 754 060 a vlaková 754 029, která se tak stejně jako 006 v květnu objevila v čele Orient expressu vůbec poprvé. Podmínky pro focení se zprvu zdály velmi nepříznivé - celý den se vyskytovaly dešťové přeháňky, k večeru se však na některých místech mírně rozjasnilo a povedlo se tak několik pěkných záběrů.

Do třetice se Orient express jako zvl. R 13450 předvedl na trati 180 29.října, kdy byl veden stroji 754 019 a 060. Vlak zprvu rozrážel hustou mlhu, která se v krajině držela již od rána, na domažlicku se však asi hodinu před průjezdem vyjasnilo a vlak byl nasvícen posledními paprsky pomalu zapadajícího slunce.

OE2011 OE2011 OE2011 OE2011 OE2011 OE2011 OE2011

Oslavy 150 let České západní dráhy

Publikováno 27.9.2011

Ve dnech 14. a 15.října oslaví trať 180 z Plzně do Domažlic a Brodu nad Lesy 150. výročí své existence, stejným stářím se pak může pochlubit také současně vznikající depo v Plzni. Byl by hřích přejít podobnou událost bez povšimnutí a bez důstojné oslavy. Bylo proto rozhodnuto vypravit po trati 180 dva páry parních vlaků z Plzně do Domažlic a zpět, které měla vést plzeňská ,,Šlechtična" 475.111. Zřejmě především z finančních důvodů byly však oslavy přenesly na datum o měsíc dříve, tedy na sobotu 17.září. Tuto sobotu se totiž měl v Plzeňském kraji slavit Den železnice, který sice podle tradice připadal až na následující víkend, v několika krajích včetně Plzeňského byl však slaven dříve. Oba organizátoři oslav 150 let, tedy plzeňský Iron Monument Club a České dráhy se zřejmě shodly, že spojení obou akcí bude finančně výhodnější a navíc přitáhne více návštěvníků a cestujících. K nostalgickým jízdám na domažlické trati tak přibyly na plzeňském hlavním nádraží atrakce jako výstava lokomotiv, projížďka motorovým vozem skrz depo kolejových vozidel, výstavka o historii železnice v okolí Plzně a další.

Samotné výročí 150 let trati bylo tedy připomenuto jízdami dvou párů parních vlaků mezi Plzní a Domažlicemi. První ranní vlak do Domažlic vyjížděl z Plzně již v 6:10 a cestou do Domažlic zastavil pouze ve Stodě. Z Domažlic do Plzně se pak vydal v půl deváté a tentokrát se již na krátkou chvíli zastavil v každé stanici, přičemž v některých bylo připraveno zvláštní krátké uvítání. Přestože bylo původně zamýšleno odvézt oba vlaky ,,Šlechtičnou" tradičně otočenou čelem k Domažlicím, několik fotografů navrhlo na dopoledne opačné otočení lokomotivy, což plzeňský spolek IMC vyslyšel a zařídil. První pár vlaků tedy odvezla ,,Šlechtična" otočená čelem k Plzni, což bylo na této trati poprvé po velmi dlouhé době. Důvodem přání fotografů k otočení lokomotivy byl záměr vyfotografovat nasvícený parní vlak směřující do Plzně s lokomotivou důstojně otočenou po směru jízdy. Kdo zná zákony schválnosti patrně nebude překvapen, že se tento záměr ani po naplánování a umožnění nepodařilo uskutečnit, neboť celé dopoledne provázelo zatažené a místy deštivé počasí, což vedlo k méně povedeným snímkům a některé fotografy zcela odradilo. Jiná situace nastala naštěstí odpoledne, kdy se parní vlak chystal na druhou cestu do Domažlic. Lokomotiva se v Plzni během pauzy otočila a do Domažlic směřovala opět po směru, což dávalo v kombinaci s protrhanou oblačností příležitost k poslednímu pěknému snímku lokomotivy 475.111 na trati 180. Do propadnutí technické způsobilosti kotle se totiž lokomotiva na této trati již neobjeví a není jisté za jak dlouho a jestli vůbec se podaří lokomotivu znovu zprovoznit.

I přes počáteční nepřívětivé počasí se akce nakonec těšila zájmu cestujících i fanoušků železnice, kteří často směřovali do centra dění, do Plzně. Tam mohli zájemci o historii získat i pamětní razítko k výročí tratě 180 s motivem lokomotivy řady 365.0 a pamětní razítko k výročí lokomotivního depa Plzeň zobrazujícího lokomotivu řady 498.1 (kdo má o otisk razítek zájem a nezískal je 17.září, může navštívit občanské sdružení Plzeňská dráha, kde by měla být razítka uložena). Tím bylo tedy výročí trati z Plzně do Brodu připomenuto a oslaveno, jistá pozornost bude však této trati v souvislosti s výročím ještě věnována a i na těchto stránkách bude skutečné výročí připomenuto.

150let 150let 150let

Chodské slavnosti 2011

Publikováno 15.8.2011

Parní lokomotiva 475.111, kterou provozuje plzeňský Iron Monument Club, patří k Chodským slavnostem v Domažlicích již po několik let stejně neodmyslitelně, jako tradiční dudácká muzika. Parní vlaky mezi Domažlicemi a Furthem im Wald tahala i v roce 2011, kdy slavnosti připadly na víkend 13. a 14.srpna. Bohužel, přestože se může zdát, že tato tradice parních vlaků pendlujících mezi dvěma slavícími městy hned tak nezmizí, visí nad účastí šlechtičny na dalších ročnících Chodských slavností otazník. V říjnu se totiž lokomotiva stane neprovozní, neboť jí propadne technická způsobilost kotle a další provoz bude záviset na úspěchu shánění finančních prostředků na potřebnou opravu.

Vraťme se ale k letošním oslavám, kdy ještě lokomotiva v plné síle předvedla své kvality. Z Plzně se tentokrát vydala se soupravou šesti vozů a to služebního vozu Dsd, tří vozů Ce, jednoho vozu Ci a služebního obytného vozu Y pro potřeby klubu, který byl v Domažlicích odvěšen. Krátce za Plzní praskla na lokomotivě trubka pro přívod páry do hlavního levého napaječe, jízdu to ale neohrozilo a šlechtična bez problémů zvládla cestu do Domažlic a dvě jízdy z Domažlic do Furthu a zpět. Poté byla prasklina za pomoci domažlických hasičů zavařena a po zbytek víkendu se již žádná závada neprojevila. Oproti předchozím letům došlo u většiny parních vlaků mezi Domažlicemi a Furthem a následně i u zpátečního vlaku z Domažlic do Plzně k velkým posunům časů odjezdů. Tuto změnu si údajně vyžádala německá strana, která se chtěla vyhnout narušení pozměněného jízdního řádu.

V sobotu panovalo nad Domažlicemi podobně jako loni zamračené počasí a občas i zapršelo. V neděli sice část dne svítilo slunce, zpáteční cestu do Plzně ale parní vlak absolvoval v dešti a bouřce. I tak se, myslím, parní jízdy vydařily - lokomotiva byla neustálým středem obdivu a vítaným objektem fotografů. Nelze než doufat, že tomu tak bude i nadále.

chodske2011 chodske2011 chodske2011 chodske2011 chodske2011

Zobrazit články z roku: | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

© 2007-2019 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.