Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Obecná diskuse

Následující >  |  Na konec >>

<< Na začátek  |  < Předchozí

Strana 1/30

10.5.2024 14:50

Standa

Kdyby se vám to neotevřelo, tak pokračování toho pro předplatitele:
„Hadrovecký akvadukt navazuje na vodovod, který od pramenišť u Čerchova vedl k Domažlicím od poloviny 16. století. Městu přiváděl až pět milionů litrů vody denně. Při budování železniční tratě do Furth im Wald musel provozovatel dráhy svést tok vody do kanálu nad tratí. Československé státní dráhy však v roce 1985 od tohoto závazku ustoupily a ani tehdejší národní výbor se o stavbu nechtěl starat, protože do města už tehdy putovala voda z jiných zdrojů. Obnoven byl v roce 2012,“ uvedl Josef Babor z domažlického informačního centra.

Dřevěná stavba nahradila původní akvadukt stržený v roce 1984 a je jedinou svého druhu v ČR – nikde jinde totiž neteče voda nad železniční tratí. A nikde jinde nemůžete podél proudící vody v dřevěném akvaduktu projíždět na kole. Přímo podél akvaduktu vede i mezinárodní cyklotrasa Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov.
Akvadukt je díky své jedinečnosti také častým cílem turistů, kteří už však nyní nemají možnost sledovat, jak voda proudí akvaduktem jako tomu bývalo dříve. „Byla jsem tady asi třikrát. Líbilo se mi sledovat, jak tady voda teče, bylo to něco, co jinde nevidíte, ještě když pod vámi jede vlak. To je nepředstavitelné, že takhle ve výšce teče voda. Teď už tady voda vidět není, ale i tak je to hezký a jedinečný most,“ řekla turistka Růžena Bočková.

A i tento pohled na dřevěný unikát brzo zmizí. Město má totiž s mostem jiné plány. „Město Domažlice zadalo projekt nového mostu. Bude ocelový, nikoli dřevěný jako dosud. Věříme, že letos stihneme získat i stavební povolení, poté se bude soutěžit dodavatel,“ uvedl domažlický místostarosta Viktor Krutina.

K mostu se váže i legenda. Podle ní byl roku 1571 pověřen vybudováním přibližně 16 kilometrů dlouhé trasy vodního kanálu odsouzenec, který jej kopal jako vykoupení z trestu smrti. Dílo měl prý hotové za rok.

1.6.2024 14:37

Standa

Hasiči v Plzeňském kraji vyjížděli do sobotního rána nejčastěji k popadaným stromům. Jeden spadl i na trať u České Kubice na Domažlicku.

„Strom zřejmě spadl vlivem podmáčené půdy. Nikomu se nic nestalo, strojvedoucí bezpečně zastavil před stromem, k žádnému nárazu tak nedošlo,“ popsal ráno Novinkám Martin Kavka, mluvčí hasičů Správy železnic.

14.6.2024 22:40

Standa

NOVÁ STUDIE NAVRHUJE ROZŠÍŘENÍ PLÁNŮ VYSOKORYCHLOSTNÍCH TRATÍ V ČESKU
Institut Puls představil novou studii s názvem Superkonektor, která přichází s ambiciózním plánem na rozšíření sítě vysokorychlostních tratí v České republice. Studie navrhuje vybudovat o zhruba 200 km více vysokorychlostních tratí a 300 km konvenčních tratí oproti současným plánům Ministerstva dopravy, a to vše při nižších nákladech.

Zásadní změnou je vysokorychlostní trať z Plzně do Bavorska, která by podle modelu geografů z Univerzity Karlovy přinesla významné navýšení potenciálních ekonomických kontaktů. Podobně by se zvýšil potenciál propojených obyvatel mezi Královéhradeckým a Libereckým krajem a polským příhraničím.

VeselýSmějící seRozpačitýSmutnýRozzlobený

Nový příspěvek:     Jméno:

Pro uložení příspěvku je třeba vyplnit jméno i vlastní text a odpovědět na kontrolní otázku. Nevhodné příspěvky mohou být smazány!

Kontrolní otázka (ochrana proti spamu): Jaké je hlavní město ČR?

© 2007-2024 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.