Rok: 2024 | 2020 | 2019 | 2018 | 2013 | 2012 | 2011 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 22.12.2024
Během roku 2024 dosáhla Správa železnic několika dílčích pokroků při přípravě zásadní modernizace celé tratě z Plzně na německou hranici u České Kubice. Mezi hlavní průlomy patří získání pravomocných územních rozhodnutí pro první dvě z celkem čtyř staveb, přičemž pořadí jejich vydání se shodou náhod shoduje s číslováním těchto staveb. Jako první tedy bylo 16. května 2024 vydáno Krajským úřadem Jihočeského kraje pravomocné územní rozhodnutí pro první stavbu, což je novostavba dvoukolejné trati v úseku odb. Nová Hospoda – Chotěšov – Stod. Jihočeský Krajský úřad tak učinil po přezkoumání dvou odvolání od celkem čtyř fyzických osob a po následných drobných změnách v nepravomocném rozhodnutí ze 6. září předchozího roku. Obě odvolání se týkala zejména provedení přístupových cest a odvádění srážkových vod v místě odklonění novostavby trati od stávajícího trasování u Nové Hospody, byla však ve většině bodů zamítnuta. Zahájení výstavby je plánováno na rok 2026.
Druhé pravomocné rozhodnutí bylo vydáno 4. prosince 2024 Krajským úřadem Plzeňského kraje pro druhou stavbu, tedy modernizaci a elektrizaci stávající tratě z Nové Hospody do Nýřan a Zbůchu. Také zde se musel krajský úřad zabývat dvěma odvoláními. První bylo podáno fyzickou osobou odvolávající se již u první stavby a týkalo se opět odvodnění na soukromý pozemek, přičemž tomuto odvolání bylo částečně vyhověno. Druhé odvolání podala obec Tlučná, která ne zcela korektní právní cestou napadla hlukové posouzení. Toto odvolání však bylo pro pozdní doručení zamítnuto. V návaznosti na vydané rozhodnutí předpokládá Správa železnic zahájení stavebních prací v průběhu příštího roku.
Ve stejný den, kdy bylo pravomocné územní rozhodnutí pro druhou stavbu vydáno, zároveň Správa železnic vyvěsila na svůj Youtube kanál video prezentující tuto stavbu široké veřejnosti formou vizualizací zasazených do krajiny. Současné video v zásadě potvrzuje dříve uvažovaný rozsah modernizace. Trať bude v dotčeném úseku nadále jednokolejná a vedená ve stávající trase bez přeložek, celý úsek bude elektrizován. Stavba se obejde bez výstavby protihlukových stěn.
Zásadní přestavbou projde stanice Vejprnice, kde bude zachována a mírně prodloužena jedna kolej pro nákladní dopravu (současná kolej č. 3). Mimo ní zde zbydou již jen dvě dopravní koleje, a to průjezdná a kratší předjízdná kolej v plzeňské polovině kolejiště. U obou budou zřízena excentricky umístěná jednostranná nástupiště, bezbariérově napojená na opravený a rozšířený podchod. Zastávka Zbůch bude ve své současné poloze zrušena a nové nástupiště vznikne na opačná straně koleje až za oběma silničními přejezdy blíže k Nýřanům.
Výraznou přestavbou projde stanice v Nýřanech, kde se zároveň nyní prezentovaná konfigurace kolejiště mírně liší od dříve plánované podoby. Již v místě silničního nadjezdu silnice II/180 odbočí z traťové koleje dvě staniční koleje určené zejména pro dlouhé soupravy nákladních vlaků směřujících na kontejnerové překladiště. Obě staniční koleje mají být prodlouženy i na opačném konci stanice podél odbočující místní dráhy do Heřmanovy Hutě, aby mohl probíhat úvraťový posun na vlečku překladiště bez kolizí s ostatními vlakovými cestami. Původní plány zde přitom počítaly s prodloužením jen jedné z obou kolejí. Pro osobní dopravu vznikne ve stanici jedno ostrovní nástupiště posunuté oproti současnému stavu o něco blíže k Plzni. Díky tomu budou moci vlaky od obou hran odjet jak směrem do Stodu a Domažlic, tak i do Heřmanovy Hutě. Nové jednostranné nástupiště u průjezdné koleje pak bude sloužit pouze vlakům směřujícím dále po hlavní trati do Stodu. Silniční přejezd na křížení s Havířskou ulicí bude zrušen a nahrazen podchodem pro pěší. Naproti tomu frekventovaný přejezd na křížení s Revoluční ulicí zůstane zachován, přestože zde dřívější plány navzdory stísněným prostorovým podmínkám počítaly s vybudováním silničnímu podjezdu. Je nicméně fakt, že zde intenzita železniční dopravy výhledově poklesne, neboť všechny dálkové vlaky budou využívat novostavbu trati vedoucí mimo Nýřany.
K dalšímu kroku došlo i u třetí stavby, pokrývající více než 37 km dlouhý úsek tratě ze Stodu do Domažlic a dále až po odbočku Pasečnice. Tato stavba je blíže popsána v předchozím článku. Nyní, přesněji v půlce listopadu 2024, vypsala Správa železnic veřejnou zakázku na zhotovení další dokumentace nutné pro verifikaci výsledku studie vlivu na životní prostředí, pro získání územního rozhodnutí a pro další navazující kroky. Přílohou vypsané zakázky je i dříve zpracovaná dokumentace pro tento úsek, která odpovídá podobě trati tak, jak byla již na jaře prezentována ve videu Správy železnic.
Novinkou, která ve videu určeném široké veřejnosti z pochopitelných důvodů nezazněla, je chystaná odbočka Nový Mlýn. Jde o obousměrné kolejové spojky traťových kolejí v novém dvoukolejném úseku mezi odbočkou Přívozec a stanicí Domažlice. Odbočka bude umístěna ještě před zastávkou Milavče, v blízkosti bývalého mlýna nesoucího toto jméno, tedy nikoli přesně v polovině dvoukolejného úseku. Bude však velmi důležitá v případě výluky jedné traťové koleje, kdy by bez této odbočky vznikl velmi dlouhý jednokolejný úsek od vránovské odbočky až do Domažlic bez jakékoliv možnosti křižování protijedoucích vlaků. Dokumentace taktéž potvrzuje zřízení nové dvoukolejné stanice Pasečnice těsně před odbočkou místní dráhy do Poběžovic a Tachova. Stanice ovšem nebude disponovat žádným nástupištěm pro osobní dopravu a bude tedy sloužit zejména pro křižování vlaků jedoucích po hlavní trati z Domažlic do České Kubice a opačně. Místní dráha z této stanice odbočí jako přirozené prodloužení druhé staniční koleje. Zahájení této stavby je zatím stále plánováno na rok 2027.
Zdroje informací:
Rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského kraje o umístění 1. stavby a rozhodnutí Krajského úřadu Plzeňského kraje o umístění 2. stavby
SUDOP Praha a.s., Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, 3. stavba, úsek Stod (mimo) – Domažlice (včetně), dokumentace zpracovaná pro Správu železnic v aktualizaci z 04/2023
Informace uveřejněné na webu Správy železnic, www.spravazeleznic.cz/modernizace-trati-plzen-domazlice
Video uveřejněné Správou železnic prezentující budoucí podobu modernizoavané tratě
Publikováno 09.04.2024
V dubnu letošního roku uveřejnila Správa železnic video prezentující široké veřejnosti formou 3D vizualizací zasazených do krajiny plánovanou podobu připravované modernizace tratě 180 v úseku Stod (mimo) – Domažlice (včetně), tedy až po odbočku u Pasečnice, která spadá do obvodu domažlické stanice. Jde o více jak 37 km dlouhý úsek, označovaný v kontextu modernizace celé tratě Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN jako 3. stavba. Video existuje již více než rok, neboť v březnu 2023 bylo promítnuto v MKS Domažlice při prezentaci plánované stavby místním obyvatelům. Teprve nyní ho však Správa železnic vydala veřejně a v plné délce na svém youtube kanále a navazuje tak na podobné video vydané v dubnu 2020 pro tzv. 1. stavbu.
Video upřesňuje některé skutečnosti, které dosud nebyly široce prezentované. K obecně známým faktům se kromě chystané elektrizace řadí i záměr zdvoukolejnění tratě a realizace zásadních přeložek či spíše novostaveb tratě pro dosažení traťové rychlosti až 200 km/h ve dvou souvislých úsecích. Prvním z nich je úsek Stod – Holýšov – odb. Dolní Kamenice, která má být situována zhruba v polovině vzdálenosti mezi dnešními stanicemi Holýšov a Staňkov. Součástí tohoto dvoukolejného úseku má být více jak 400 m dlouhá estakáda přes údolí Radbuzy za Stodem, nová zastávka Střelice náhrazující zrušenou zastávku Hradec u Stoda, dále přes 900 m dlouhý jednotubusový tunel pod kopcem Výchoz a další dvě přemostění řeky Radbuzy. Stanice Holýšov zůstane zachována ve stávající poloze, nástupiště budou ale přesunuta blíže k centru obce, tj. až za domažlické zhlaví stanice, kde bude zároveň vybudován podjezd pro frekventovanou silnici I/26. Dále následuje velkoryse navržené zdvoukolejnění a narovnání tratě na výjezdu z Holýšova až po uvedenou odbočku Dolní Kamenice. To je do určité míry překvapivé proto, že právě v tomto místě narážely už jen úvahy o přidání druhé koleje ve stávající stopě na hlasitý (a z objektivních důvodů pochopitelný) odpor místních obyvatel.
Druhým z připravovaných dvoukolejných úseků pro rychlost až 200 km/h je novostavba tratě mezi odb. Přívozec a Domažlicemi, přičemž odbočka Přívozec je situována na přeložce v úrovni výpravní budovy současné stanice Blížejov. Tato stanice bude zrušena a nástupiště nové, stejnojmenné zastávky budou situována na již dvoukolejném tělese přeložky. Ta pak pokračuje bez výraznějších umělých staveb, vyjma zářezů a nového přemostění silnice I/22, až do Domažlic.
Mezi těmito dvěma popsanými úseky, výrazně přestavěnými pro dosažení vysoké traťové rychlosti, zůstane zhruba 10 km tratě ve stávající stopě, která tak konvenčním vozidlům neumožní jízdu vyšší rychlostí než cca 100 km/h. Oproti dřívějším plánům však nezůstane zcela jednokolejná, neboť v úseku Staňkov – odb. Vránov je plánováno přidání druhé koleje – bezpochyby i proto, aby zde provoz na místní dráze Staňkov–Poběžovice neubíral z omezené kapacity hlavní tratě. Důvody pro zachování tohoto převážně jednokolejného úseku mohou ležet v jeho modelově nižším vytížení, v problémovém přidání druhé koleje ve Staňkově, či v riziku formálního znehodnocení investic, které byly v letech 2005 a 2006 vloženy za značného přispění Evropské unie do optimalizace úseku Staňkov–Blížejov. I tato část tratě však může být výhledově plně zdvoukolejněna a narovnáva dalšími přeložkami. Pro to již byly v minulosti vypracovány návrhy, které se však nedočkaly schválení.
Kolejiště domažlické stanice čeká přestavba v souvislosti se zřízením jednoho ostrovního nástupiště se třemi nástupními hranami (jedna kusá kolej je určen pro vlaky od Klatov). Další nástupiště pak bude přiléhat k výpravní budově. Nového jazykového nástupiště se dvěma nástupními hranami se dočká i zastávka Domažlice město, kam povedou z domažlické stanice rovněž dvě koleje, přičemž jedna z nich bude v zastávce ukončena zarážedlem a bude tedy sloužit zejména osobním vlakům jedoucím z Plzně právě až do zastávky situované o něco blíže centru města. I v tomto místě přitom vyvolává přidání nové koleje odpor obyvatel, přestože je pro ní dlouhodobě rezerováno místo v územním plánu. Navazující úsek za Domažlicemi již zůstávane jednokolejný, a až na drobné výjimky ve stávající stopě. Video však potvrzuje záměr vybudování nové stanice (výhybny?) Pasečnice, která má ležet mezi obcí Havlovice a odbočkou tratě 184 do Poběžovic, za níž 3. stavba končí.
Přestože je modernizace domažlické tratě z připravovaných velkých železničních staveb v Plzeňském kraji (jako je zdvoukolejnění tratě Plzeň-Koterov – Nepomuk, modernizace tratě Plzeň–Klatovy a elektrizace tratě Klatovy – Železná Ruda) pro Správu železnic prioritou, termíny realizace se stále odsouvají. V současné době je realizace třetí stavby plánována na roky 2027–2030, což je ale spíše optimistický předpoklad.
Blíže realizaci je výstavba nové tratě Plzeň (mimo) – Chotěšov – Stod (včetně), tedy tzv. 1. stavba. I zde však došlo k oddálení prací, které jsou dnes plánovány v rozmezí let 2025 až 2028. Krajský úřad Jihočeského kraje sice 6. září loňského roku vydal územní rozhodnutí, poté co Krajský úřad Plzeňského kraje tohoto nebyl schopen pro nedostatečnou personání kapacitu, vzápětí ale přišla dvě odvolání, která jsou nyní v řešení. Současně (bohužel) s chystanou 1. stavbou je plánována i realizace druhé stavby, tedy optimalizace a elektrizace stávající tratě Plzeň (mimo) – Nýřany – Chotěšov (mimo), která získala územní rozhodnutí v květnu loňského roku. Správa železnic momentálně předpokládá stavební práce v letech 2025–2026, zároveň má probíhat i revitalizace a elektrizace místní dráhy z Nýřan do Heřmanovy Hutě.
Konečně poslední část modernizace tratě Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, tedy 4. stavba, optimalizace a elektrizace úseku Domažlice (mimo) – st. hranice SRN, má dojít realizace v letech 2028–2030. Poněkud mlhavé pak stále zůstávají záměry německé strany na úpravy pokračující tratě do Schwandorfu. Plánována je (prakticky nezbytná) elektrizace, žádné další ambicióznější cíle, jako např. zdvoukolejnění, navýšení traťové rychlosti, či odstranění nutnosti úvratě ve Schwandorfu při cestě do Mnichova však stále oznámeny nebyly a zřejmě je už ani nelze očekávat.
Zdroje informací:
SUDOP PRAHA a.s.. Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, 3. stavba, úsek Stod (mimo) – Domažlice (včetně), Dokumentace vlivů záměru na životní prostředí. 2022
Informace uveřejněné na webu Správy železnic, www.spravazeleznic.cz/modernizace-trati-plzen-domazlice
Video uveřejněné Správou železnic prezentující budoucí podobu modernizoavané tratě
Rok: 2024 | 2020 | 2019 | 2018 | 2013 | 2012 | 2011 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2025 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.